LOGG INNNY BRUKER

62.45393 - 7.663852

695 moh

Bispen, Nordryggen

Fin, men bratt tur til en veldig flott fjelltopp med flott utsikt over Trollstigen.

Slik går turen

Kjør Fv 63 Trollstigvegen og parker i Strupen - ca 200 meter nærmere toppen enn resturanten. Følg skilting Bispevatnet. Stien er merket opp til Bispevatnet, noe varding videre til Bispen.

Fra vegen følg bergryggen oppover til det flater litt ut, og en kommer til et lite tjern.

Ta til høyre rundt en hammer, og så videre oppover langs vardet rute. Ca. 100 m etter hammeren går stien til høyre over noen sva, og så oppover gjennom ei ur. Hold til høyre opp en ny rygg, og så til høyre under den neste store ura. Stien følger så fjellryggen oppover, med svakt drag mot høyre.

Oppe ved vatnet er det bru over elva.

Fra Bispevatnet følger stien gjennom ura til høyre for vatnet, stien er merket med varder. Stien runder opp før skaret mellom Kongen og Bispen og følger så nord-ryggen på Bispen oppover. Det er mange blindspor så det er viktig å følge vardene. Noen bratte opptak. Like før toppen av ryggen runder stien til høyre forbi et bratt parti og så opp på toppryggen som leder slakt fram til toppen.

Spesielt ned igjen er det viktig å følge vardene, da det er mange blindspor. Akkurat når en går ned fra toppryggen ser det ut som om stien går nedover, men en skal bare 5 meter ned og så runde ut på nord-ryggen.